You'll get invited to our Meetups as soon as they're scheduled!

| Lars Fosdal | |
|
|
Jeg jobber i et selskap med en blanding av Java og Delphi folk, med produkter som har både Win32 og Web brukergrensesnitt, og hvor brukerbasen varierer mellom teknisk kompetent og et anseelig inkompetansenivå.
Team størrelse er typisk fra 3-6 utviklere, 1-2 faglige ressurs personer, 2-3 fra brukerstøtte/konsulent side som testere, og en eller flere representanter for kunden som da typisk skal vurdere og prioritere brukerkrav, implementasjonsforslag og tilslutt gi aksept for resultat. Felles for de fleste applikasjonene her på huset er at de har hyppige releaser, og det betyr at uten en ALM strategi, ville dette vært et kaotisk blodslit. Metode er viktigere enn verktøy her. Mitt hjertesukk gjaldt Borland's neglisjering av arvesølvet mens de prøvde å invadere et høyprofil enterprise marked med oppkjøpte produkter av variende kvalitet. Konklusjonen jeg dro var altså at Embarcadero/CodeGear er et selskap fokusert på utviklingsverktøyet, og at dette vil være bra for Delphi. Off-topic: Mange av ALM leverandørene tar seg grovt betalt for systemer som låser deg inne i verktøy eller metode. De må flinkere til å lage modulære systemer som gir oss valgmuligheten til å gå for fit-for-purpose/best-in-class, og ikke et overpriset konglomerat av "one-size-fits-none". Hva er kontekst for ditt mySQL/PHP hjertesukk? |
| Alf Christophersen | |
|
|
Eurekalog har mulighet for selv å putte inn hele feilmeldingen med stackdump og programlinjenr, rett inn i Mantis som altså er MySQL/php-basert, og dermed ikke anledning til å bruke som et verktøy for å følge opp brukernes problemer med bugs, ikke minst testernes.
(En annen ting er at noen her ikke skjønner at program som heter blabla_beta neppe er 100% feilfri, og som kjefter over ubrukelig programvare når vedkommende får feilmelding. Men i stedet sender ut utestet kode direkte til kundene) |
| Ingvar Nilsen | |
|
|
Bra at du/dere har oppdaget dette. På nyhetsgruppene til Delphi kan man få inntrykk av at dette er noe man ikke trenger. Jeg synes ALM-verktøy det kommer til sin rett, også (eller spesielt) for solorprosjekter, hvor man jobber alene. En gang skal produktet som utvikles kanskje selges og overtas av andre, og da er ALM gull verd.
Det er verre enn som så. Jeg kjøpe Borland Together for Visual Studio, 10 000,- eks MVA, bare for å oppdage at det er et "discontinued product" og ikke er viderført til VS 2008. Leverandøren sa ikke noe om dette, og på Borland sine websider var informasjonen så rotete og vag at det var umulig å finne noe ifo om dette. Together for Visual Studio er ett av de produkter jeg er blitt mest begeistret for de siste 10-12 år, ved siden av Delphi. Og nå er det lagt død! Så det er flere hjertesukk, ikke bare når det gjelder Delphi. Det er hjertesukk over leverandører i de enkelte land som legger på avanse og ikke har produktkunnskap / skjuler informasjon, og hjertesukk over at virkelig gode produkter ikke har livets rett. |
| Alf Christophersen | |
|
|
Problemet er vel at norske leverandører ikke gidder å ta inn siste versjon alltid. Antar at du kjenner til at Together nå heter Together 2007 og støttes fortsatt av Borland
http://www.borland.co... En gang skulle jeg kjøpe installer og trodde jeg ville få siste versjon av Installshield 11. Det var dyrt, men den gang ei, det de sendte var v.5 som var et produkt flere år tilbake. Ser ut til at de selger unna gammelt skrap før man tar inn nytt når det gjelder programvare som ikke selger så mye som antatt. |
| Alf Christophersen | |
|
|
Ser for øvrig at de nå bruker Eclipse som IDE.
|
| Bjørge Sæther | |
|
|
Bjørge, Det er nok mest aktuelt med MSVS eller Java. Rett og slett fordi det fins et arbeidsmarked der ute. Har akkurat vært på utviklerkurs i EPiServer (ASP.NET - basert), og syns jeg ser at det egentlig ikke er så lett å si hvor Delphi er så definitivt overlegent Visual Studio. men at jeg jobber bedre og raskere i Delphi - ja, selvfølgelig. Det sitter i finga etter 13 år ![]() Men vi får se... Bjørge |
| Rune Moberg | |
Det er nok mest aktuelt med MSVS eller Java. Jeg så litt på Java i fjor, og jeg så ingenting brukandes i det hele tatt. Alt er tregt: Utviklingsmiljøene, programmene som til slutt blir produsert (etter mange lange gjesp) og til og med brukerne virker trege. Swing som alternativ til VCL er helt forferdelig grusomt. F.eks. keyboard shortcuts... De eksemplene jeg så gikk ut på å kode seg i hjel for å legge til en enkel shortcut. Man definerte en egen klasse som skulle lytte på events som ble generert i forbindelse med de shortcutene man hadde registrert... Hadde det enda vært en helt enkel callback funksjon inne i klassen sin, men neida... Det virket som om en "procedure of object" var umulig å få til i Java. (eller så har disse gutta røyket noe alvorlig tunge saker når de designet Swing -- jeg vet ikke hva som er verst) C# derimot kan jeg forstå. Da er man fortsatt nogenlunde "first class citizen" i Windows verdenen og kan lage applikasjoner som ser pene ut. Og tar man skrittet fullt ut kan man benytte XAML og produsere neste-generasjons Windows applikasjoner som skalerer pent uavhengig av DPI på displayet. (30" LCDer er kommet for å bli) Delphi er fortsatt genialt, men har hatt et alvorlig behov for ansiktsløftning de siste ti åra. Unicode? Win64? Eco kan de putte langt opp der sola ikke skinner. Det finnes viktigere ting de burde fokusert på som tredjepartsleverandører ikke gjøre for de. Jeg fikk forøvrig demonstrert Free Pascal for noen dager siden... Absolutt verdt en titt! De har kommet langt, og har tenkt mye riktig. Hvis Java er et alternativ i et prosjekt, så er jaggu FPC ti ganger bedre. Multiplattform, 64-bit der det trengs og et bra utviklingsspråk med helt grei kompilator. (alt er uansett bedre enn Java når det gjelder ytelse) |
|
| Lars Fosdal | |
|
|
Java runtime ytelse er vel egentlig ikke et problem lenger, med enkelte unntak - selv om minneforbruket av og til er helt på trynet. Kompilatorene er treige som f.... og alle bibliotekene... det er et vedlikeholdsmareritt. Lib 1 bruker Lib 2. Lib 3 bruker Lib 1 og Lib 4 - men Lib 4 trenger en annen versjon av Lib 2 - etc... Web grensesnitt via Struts blir jevnt og trutt klaget over av mine kolleger - det er vanskelig å la seg friste av Java.
Jeg er enig med Rune at C# / .NET er mer attraktivt enn Java - og langt mer moderne. Jeg er veldig fasinert av REMobjects Oxygene som gir Object Pascal på .NET i MSVS. http://www.remobjects... .NET 1.1, 2.0, 3.x, Mono, Compact, LINQ, WPF, Futures, Generics, etc. Spør du meg, burde CodeGear kjøpe denne gjengen. Men... Vi finner garantert "nye og spennende" problemer i disse verktøyene også. |