| Petter Topp |
|
|
user 3399907 Oslo, NO |
Jeg arbeider med en Win32 applikasjon i Delphi 2007.
Ønsker nå å legge til funksjonalitet for å hente informasjon fra en Web-service som bruker SOAP og en WSDL-fil som beskriver kommunikasjonen. Det jeg lurer på er om jeg kan implementere SOAP og bruk av WSDL i min win32 applikasjon? Jeg ser at jeg har noen SOAP objekter tilgjengelige, men i hjelp sammenheng snakkes det mye om .Net støtte.... Setter stor pris på om noen kunne hjelpe meg inn i dette emnet. Vennlig hilsen Petter Topp ATC Data as |
| Morten Jacobsen |
|
|
user 3261030 Oslo, NO |
Hei Petter.
Jeg har brukt webservices mye i win32 applikasjoner skrevet i Delphi (fra versjon 7 til 2007). Selve webservicene har jeg skrevet i Visual Studio.net, 2005 og 2008 versjonen. Jeg aksesserer webservicene fra win32 applikasjoner skrevet i Delphi og fra web applikasjoner/andre web services skrevet i VS. I delphi (2007) gå til File-New-Other gå til WebServices og velg wsdl importer. I plasseringen angir du http adressen til webservicen din etterfulgt av ?wsdl for å få beskrivelsen av tjenesten. Vips så har Delphi generert en fil til deg (obs. bug tidligere versjoner av Delphi, men fikses med 1 linje. Får du ikke "consumed" web servicen så si ifra. Da skal jeg lete opp fix'en) Legg til uses på webservice beskrivelse fila i den unit'en du skal consume webservicen. Deklarer en variabel av type "webservicen din" var MinWebservice: wsSecurityLayer; Navnet på typen finner du i webservice fila. Under type wsSecurityLayer = interface(IInvokable) Så instansierer du variabelen din: wsSecurityLayer := GetwsSecurityLayer; Rett før implementation i webservice beskrivelse fila har du en "Get" funksjon. Så er det bare å kalle procedures og functions på webservicen din på helt vanlig måte. mvh Morten |
| Petter Topp |
|
|
user 3399907 Oslo, NO |
Takk for super informasjon Morten.
Men hvor kommer SOAP protokollen inn i bildet? Petter |
| Petter Topp |
|
|
user 3399907 Oslo, NO |
Hei igjen Morten.
I min delphi 2007 finnes det ingen WSDL Importer. Dette skyldes vel at jeg kjører Delphi2007 (Win32) versjonen. Du har vel RAD Studio 2007? Petter |
| Morten Jacobsen |
|
|
user 3261030 Oslo, NO |
Hei.
Beklager sent svar. Hatt fri i noen dager. Send meg gjerne mail, ikke så ofte jeg er her inne... Jeg kjører CodeGear? Delphi® 2007 for Win32® Version 11.0.2902.10471 Ikke noe Studio versjon. Du jobber med et "VCL forms application - Delphi for win32" prosjekt? Vær obs på at du ikke kan høyreklikke på prosjektet ditt (i project manager) og prøve å finne wsdl importer der. Du må gå på filmeny File-New-Other Og under kategoriseringen "Delphi projects" skal du finne WebServices. Her skal WSDL importer være. Mvh Morten |
| Morten Jacobsen |
|
|
user 3261030 Oslo, NO |
Ser også at du spurte noe om hvor SOAP protokollen kom inn i bildet.
SOAP er vel bare protokollen for hvordan XML data er organisert i XML stream'en. Ved kombinasjonen jeg har brukt, SOAP over HTTP, behøver man egentlig ikke tenke på noe av dette. mvh Morten |