Jobs!
Meetups by TopicMeetups by CityStart a MeetupWhat's Meetup
Also in: C/C++ · C# · Web Technology

Join Oslo Delphi Club!

We'll never share your email address without your permission. Already a Meetup member? Sign in.

Oppgradering hjelpesystem Februar 2008

Message Board › Oppgradering hjelpesystem Februar 2008

Knut Johnsen
KnutJohnsen
Lillehammer, NO
9th Post

Har akkurat oppgradert hjelpesystemet. Ble ikke akkurat bedre!!

Start Delphi med nytt console program, plasser cursor på "program" og trykk F1
Da kommer følgende artige melding opp: Unable to interpret the specified HxC file.

Har sendt rapport til Codegear.

:-(

Knut Johnsen
KnutJohnsen
Lillehammer, NO
10th Post

Her er linken til min rapport: http://qc.codegear.co...

Trond Grøntoft
user 4042130
Oslo, NO
3rd Post

Det var merkelig.

Jeg oppgraderte til siste versjon av hjelpesystemet i dag.
Når jeg følger oppskriften din, blir resultatet slik det burde.

Trond

Lars Fosdal
LarsFosdal
Oslo, NO
13th Post

Funker hos meg også.
Gir en short list med 4 topics
- Calling Procedures and Functions
- Fundamental Syntactic Elements
- Programs and Units
- Using Namespaces with Delphi

På den annen side, er jeg fortsatt ikke spesiellt imponert over hjelpesystemet i sin helhet.

Åpne en form, og velg en VCL komponent f.x. en TStringGrid. Plasser deg på Font.Color dropdown lista i Object Inspector og trykk Ctrl-F1: Voila - TDrawGrid.Color blir feilaktig slått opp. Tilsvarende for TCheckListBox, TCheckBox, TEdit, m. mange mange fler.

Plasser deg i en TPageControl og velg Font.Color i Object Inspector og trykk Ctrl-F1: Du får nå en shortlist med 86 topics found - hvorav TFont.Color faktisk er på plass en sånn to-tredjedeler ned i lista.

Mange topics har f.x. en "See Also" hvor en eller flere av linkene ikke er linker men bare en tekst (f.x. "Parentcolor")

Det finnes fortsatt en uendelig mengde med totalt intetsigende topics av typen

ms-help://borland.bds5/delphivclwin32/ IntfInfo_PIntfMethEntry.html
RAD Studio VCL Reference

IntfInfo.PIntfMethEntry Type

Pascal
PIntfMethEntry = ^TIntfMethEntry;

C++
^TIntfMethEntry PIntfMethEntry;

File
IntfInfo

Description
This is type IntfInfo.PIntfMethEntry.

Det hele er så ufattelig sub-par (buzzword alert) at jeg ikke begriper at CodeGear slipper unna med det. Jeg blir rett og slett forbanna hver gang jeg prøver å bruke den dritten de kaller et hjelpesystem. I åtte av ti tilfeller blir det til at jeg googler i stedet. Ikke bare går det kjappere - men det gir som regel riktig informasjon også.

Lars Fosdal
LarsFosdal
Oslo, NO
14th Post

TDate|Time <Ctrl-F1>

Får en liste med 4 valg - velger TDateType Type....
"The keyword is not defined" - sier den, men slår allikevel opp
ms-help://borland.bds5/delphivclwin32/ System_TDateTime.html

som ikke inneholder en eneste referanse til metoder for å arbeide med TDateTime.

Lars Fosdal
LarsFosdal
Oslo, NO
15th Post

Selv om det er fristende å fremlegge flere bitre erfaringer med hjelpesystemet, er det kanskje bedre å peke ut at det finnes andre med samme erfaringer som faktisk tar tak i problemet.

http://www.torry.net/...

"Delphi-PRAXiS Help-Booster v.0.394 FW 1467 k NEW
04 Mar 2008
By Daniel R. Wolf. Anyone who ever worked with the Help-System of Delphi 2006/2007 will know that it is terribly slow. This is caused significantly by the internals of the new Windows Help-System, which is - compared to earlier versions of Windows - really slow. This is precisely where the Delphi-PRAXiS Help-Booster comes into play: He links into the IDE and uses his own help-index, which makes available the help-content significantly faster. Important: The original help of Delphi must still be installed, because the Help-Booster offers just an alternative access to the content of help and does not come up with a copy of the help-content. The original help function of Delphi is still available, not affected and can still be used in parallel as before. Right now the index of Help-Booster includes the reference to VCL/RTL and the most relevant parts of the PSDK. Additional entries, especially from third-party, can be added in a future version by yourself. "